Zondag 11 september - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu Zondag 11 september - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu

Zondag 11 september

Blijf op de hoogte en volg Angela

12 September 2016 | Nederland, Cuijk

Vandaag de citytour door Parimaribo. We rijden allereerst door de wijk met de duurste huizen van Parimaribo. Ongelooflijk, ik dacht dat de huizen bij de IJzeren Man in Vught al groot waren maar dit treft alles. Daarna naar de Javaanse Markt waar we even rondkeken. Voornamelijk verkoop van groente en fruit. Vervolgens over de kofferbakkenmarkt. Hier wordt van alles verkocht, kleding, groenten, fruit, zelfs krabben. Daarna meer richting stad naar een plaats waar de synagoge en moskee naast elkaar staan, heel gemoedelijk. Een eindje verderop stappen we uit en gaan te voet verder. Langs de kathedraal waar net de mis bezig was. We kwamen binnen bij het Heilig, precies hetzelfde als in Nederland. Alleen hier zaten er nog mensen in de kerk. Even wat foto's gemaakt en toen verder naar de buurt van de ministeries. In deze buurt is men bezig alles te restaureren. In 1821 zijn hier namelijk 450 panden afgebrand en ze zijn nog niet helemaal klaar met het herstel. We lopen verder naar de rivier. Hier heb je mooi zicht over de Wijdenboschbrug. Dit is ongeveer hetzelfde verhaal als de Bartjesbrug in Den Bosch. Kortom miljoenen meer gekost dan begroot en de bouw heeft jaren langer geduurd. Maar alles is goed gekomen ook met deze brug. Vervolgens liepen we naar Fort Zeelandia, een voormalig Nederlands fort. Een rijke historie heeft het fort, helaas geen positieve verhalen. Wel leuk om te zien was de voormalige apotheek. Op het pleintje ervoor staat een standbeeld van Koningin Wilhelmina. Nu is er een museum gevestigd in het fort. Natuurlijk lopen we een rondje, waar de gevangenen hebben gezeten, waar Bouterse in 1982 zijn intrek nam en politieke tegenstanders het zwijgen oplegde. Maar ook mooie kunststukken die nog bewaard zijn gebleven.
We vervolgen onze weg naar het plein van de Onafhankelijkheid. Daarom heen staan historische gebouwen zoals het presidentieel paleis. Hiermee kwam een einde aan de citytour en gingen we terug naar het hotel.
's Middags hadden we vrij, het kwam met bakken uit de lucht. Vraag was of onze dolfijnentocht later op de middag door kon gaan. Om 15.15 uur goot het nog steeds en onweer. Maar om 15.45 uur gingen we toch in het noodweer naar de boot. Even gewacht daar en we vertrokken. We hadden geluk op de rivier was het droog. We zagen zelfs dolfijnen. Ik zal niet alle niet bijna dolfijnenfoto's laten zien maar eentje waar de dolfijn toch duidelijk zichtbaar is. Wat zijn die beesten moeilijk te fotograferen. We stapten nog uit bij een plantage en liepen tot de sluis. Was wel een mooi uitzichtpunt. Zelfs op de terugweg toen het al donker werd zagen we nog dolfijnen. Mooi heel mooi. Genoten van de zonsondergang kwamen we weer terug. In de stad scheen het ontzettend noodweer geweest te zijn, de elektriciteit was op verschillende plaatsen uitgevallen. Wij hadden geluk gehad. 's Avonds gezellig wezen eten bij Zus & Co, een leuk tentje tegenover de Palmentuin.

• 13 September 2016 - 10:33

Ineke:

Hoi hoi.
    Wat heerlijk om jullie vakantie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Jullie kunnen nog volop genieten van het prachtige land, dus nog fijne dagen.
    Gr De Polandjes

• 15 September 2016 - 14:09

Daan En Maarten:

Hey Ansj, wat een mooie verhalen en avonturen weer. Ook de foto's geven een mooie indruk van jullie prachtige reis. Volop verder genieten dus. Liefs xx