Dinsdag 13 september - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu Dinsdag 13 september - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu

Dinsdag 13 september

Blijf op de hoogte en volg Angela

13 September 2016 | Nederland, Cuijk

Vandaag brengen we een bezoek aan het district Crommewijne, één van de oudste plantagegebieden in Suriname. Onze gids haalt ons op. We hebben vandaag een privégids, er zijn geen andere gasten die meegaan. We rijden over de Wijdenboschbrug over de Surinamerivier. Eerst naar Peperpot waarmee men koffie en cacao verbouwde. Een mooie omgeving die een beeld schetst over de plantages in de koloniale tijd. We stappen af en toe even uit voor een foto of om een stukje te wandelen. We brengen een bezoek aan het openluchtmuseum in Nieuw Amsterdam. Eigenlijk heel interessant, hier was nog een oude gevangenis, oude kruithuizen, kanonnen, koetsen, maar ook mooi kunstwerk. We vervolgen onze weg naar Marienburg, een voormalige suikerplantage. We krijgen uitleg van een man die daar nog had gewerkt, inmiddels al over de 80 jaar. Hij had een heel plakboek om te laten zien hoe het was. Hij had het hele proces uitgetekend. Jammer dat het zo verwaarloosd is. We zagen de fabriek maar ook de plantagewoningen. Een interessante dag die ons veel vertelde over het koloniale verleden maar ook over de slavernij. Nog lekker geluncht en toen weer terug naar het hotel.

• 14 September 2016 - 08:05

Elske:

Indrukwekkende geschiedenis. Niet allemaal romanverhalen denk ik!