Donderdag 8 september - Reisverslag uit Bunnik, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu Donderdag 8 september - Reisverslag uit Bunnik, Nederland van Angela Leeuw - WaarBenJij.nu

Donderdag 8 september

Blijf op de hoogte en volg Angela

11 September 2016 | Nederland, Bunnik

Na een nogal natte nacht gaan we 's ochtends een akkerwandeling maken. We gaan er zoals gewoonlijk met de korjaal naar toe, een ander vervoermiddel hebben ze hier niet. Ik blijf mij verbazen over die mpnatuurlijke trappen waar we mee het land betreden. De ene keer gaat het mij beter af dan de andere keer. Maar goed ik kom boven. Eerst een stukje lopen door de jungle. Het is er heerlijk koel. Door het dorpje arriveren we op het akkerveld. Er groeit van alles: rijst, ananas, bananen, allerlei medicinale planten. We krijgen er natuurlijk uitleg over. Leuk te horen waar welke plant voor dient. Onze gids Nootje maakt nog een of ander sapje uit een plantje wat goed is voor je bloeddruk. Inmiddels stijgt de temperatuur ten top, zo heet als het wordt. We vertrekken weer terug naar de korjaal en naar onze lodge. De rest van de middag zijn we vrij, een frisse duik gaat niet het regent, maar na ons avontuur van gister met de slang is dat ook niet zo heel erg. Later op de middag gaan we weer een jungletocht maken. De natuurlijke trap is weggeslagen en ontzettend glad naar boven te komen. Meteen de gedachte hoe kom ik straks in godsnaam naar beneden (?). Maar een schitterende tocht. Vorige keer was het secundair bos nu primair, er is geen pad. Echt gaaf. We zien nog een stel zijdeapen (dankzij Marion die ze gelukkig als eerste zag). Hoog in de boom maar wel gezien. Zelfs als je goed op de foto kijkt kun je ze zien. Na een uurtje of twee gaan we weer richting boot. Nootje begint een liaan van de boom te snijden, gidshulp Hendrik sleept hem mee richting boot en knoopt hem daar ergens aan een boom vast. We moeten met behulp van de liaan naar beneden glijden. Tja nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen. Maar zelfs ik ben weer in de boot terecht gekomen. Net toen we terug waren op ons eiland begon het weer te regenen. Het regent hier weliswaar warm water maar als het zo hard gaat word je er wel nat van. Het droogt ook ontzettend slecht vanwege de vochtigheid. 's Avonds hadden we als afsluiting een kampvuur. Natuurlijk ging Nootje nog op zoek naar het buideldier dat twee dagen eerder gezien was en zich nu niet meer liet zien. Nootje loopt de hele avond met een zaklamp in de bomen te schijnen om iets te ontdekken. Je houdt het niet voor mogelijk wat die allemaal ziet en herkent. Ik sta er versteld van. Maar gelukkig er was weer een kaaiman. Voldaan weer op tijd naar bed. Onze laatste nacht in de jungle, morgen gaan we richting Parimaribo.

• 11 September 2016 - 16:27

Marjan En Arianne:

Wat een super verhalen, wel volgende keer en beetje uitkijken voor slangen, spinnen en kaaimannen!
    We zijn erg benieuwd naar alle foto's!
    Heel veel plezier in Paramaribo, ook daar willen we alles van Lezen!

• 11 September 2016 - 21:10

Daniëlle Grob:

Nou nou Ansje, wat een avonturen. Eerst je droom zien uitkomen door mee te mogen dansen en dan oog in oog staan met een levensgevaarlijke snake. Wel voorzichtig doen hoor. Niet Freek Vonk na doen